Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

söndag 1 mars 2009

"Blåbärsmuffins"

Jag är ingen person som bakar speciellt ofta. Tänkte jag skulle försöka mig på blåbärsmuffins för en första gång. Eftersom jag inte skaffat mig en muffinsplåt, tänkte jag köra the natural style. Direkt på plåten då. Caesar var med och rattade och vi stökade ner halva köket med mjöl och socker. Ja ni ser ju hur de blev här nere...

Hmm, verkar som om jag visst tog lite mycket smet till de där veka formarna. Några klarade sig i alla fall :/


Blåbärsmuffins
Blir 30 st à ½ dl, 12 st à 1 dl eller 8 st à 1 ½ dl. Ugn 200 - 225 oC

200 g smör eller margarin
3 dl socker
3 ägg
1 msk vanillinsocker
1 dl vatten
4 ½ dl vetemjöl (ojdå, vi tog visst bara 4 här)
1 ½ tsk bakpulver
ca 2 dl blåbär

Sätt på ugnen. Ställ muffinsformar på en plåt.
Rör fett och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Smaksätt med vanillinsockret. Häll i vattnet. Rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Lägg lite smet i botten och peta i några blåbär, fyll på med resten av smeten och stick ner fler blåbär.
Grädda mitt i ugnen, små formar 225 oC ca 10 min och stora i 200 oC ca 25 min.
Receptet kommer från Vår kokbok (24:e ed)

Hur gör ni era muffins???

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag har inte gjort muffins sen 2005. Hehe. Men jag har samma smet som till sockerkaka. Det är väl detsamma som du gjort, kanske. =)

Jag bakar inte speciellt ofta jag heller.
När vi kommer till Täby får vi ha massor av fika och ett krav är att vi ska ha gjort bakverket själva. ;-)

Veronicas Ateljé sa...

Linda: Haha jag skämdes så över mina att jag först inte tänkte lägga upp dem ;).

Då är det väl dags att sätta igång och baka för mig nu. Har ingen lust att baka med en nyfödig på höften. Eller det kanske jag har?

Jag var så jävla duktig innan vi fick C och gjorde storkok av mat, så vi skulle slippa laga när vi kom hem med bebisen. Får se hur det blir nu!