Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

fredag 9 april 2010

Spenatfyllda spättafiléer

I våran familj är grabbarna mycket skeptiska till både fisk och räkor. Men ibland måste man gå mot strömmen. Det visade sig även att de gillade det! Och glöm för guds skull inte att spara några räkor att kasta på toppen när allt är klart! Rekommenderas helt klart!


Spenatfyllda spättafiléer
6 personer

800 g rödspättafiléer
500 g räkor med skal eller 200 g skalade
ca 250 g färsk bladspenat
2 salladslökar
salt och vitpeppar
3 dl creme fraiche
1,5 dl fiskbuljong (1 tärning + vatten) (eller 2 msk hummerfond)

1 ½ dl riven ost
ca 15 sparrisar

garnering:
räkor, persilja (citron)

Sätt ugnen på 225 °C.
1. Koka bladspenaten i lättsaltat vatten 3-5 min. Pressa ur det mesta av vätskan i ett durkslag. Skiva salladslökarna. Blanda spenat och salladslök
2. Skölj fisken och lägg den med ev skinnsida upp. Salta och peppra. Fördela spenatblandningen på fisken och rulla ihop. Lägg i smord ugnsform.
3. Skala räkorna, spara några till garnering. Lös upp buljontärningen i vattnet och blanda sedan i creme fraiche och räkor.
4. Koka sparrisen något om den är fryst.
5. Bred blandningen över fisken och lägg på sparrisarna och strö sist över osten.
6. Gratinera mitt i ugnen i 20 min.
7. Garnera med räkor och persilja (citron, dill)
8. Servera med potatismos och en fräsch sallad som du gjort under tiden.



2 kommentarer:

Magdalena sa...

Mmm, låter verkligen supergott! Ska jag absolut laga till mina killar som älskar fisk :-) Micke klagar alltid på att jag så sällan lagar räkor. Men det är ju så förbannat trist att skala dem...

Veronica sa...

Det var det också!!! Micke kanske kan skala räkorna då? ;) Stod faktiskt och kollade på mängden räkor mot skalrester och undrade om det var värt det...